پایگاه اطلاع رسانی

عارف صاحبدل، هنرمند و نویسنده فرزانه استاد یعقوب قمری شریف آبادی

به سایت فروغ مهتاب خوش آمدید

پيامبر اكرم(ص) خورشيد فروزان هستي


بارزترين خصيصه رسول اكرم(ص) اين است كه شريعت را با طعم جان‌بخش ولايت و مائده كمال‌افزاي رحمانيت آميخته نموده و ظاهر را به نور باطن منور ساخته و اسلام و تسليم در برابر خداي رحمان را به مأمن ايمان و شهود رهنمون شده است.


مقدمه
حمد و ثناي بي‌پايان خداوند رحمان را كه در سال مزين به نام شريف پيامبراعظم(ص) بار ديگر عزت و نصرت خود را به امت اسلامي عنايت فرمود و پرچم اسلام عزيز را در ميان جهانيان افراشته ساخت و به دستان با كفايت فرزندان حزب‌اللهي روح‌الله(س) و به رهبري پرچمدار شجاعي چون سيد حسن نصرالله كه مفتخر به اطاعت و پيروي محض از ولي امر مسلمين جهان حضرت آيت الله خامنه‌اي مي‌باشد، مهر ذلت و خواري را بر پيشاني دشمنان قسم‌خورده اسلام نشاند و وعده «الا ان حزب الله هم الغالبون» را ديگر بار محقق ساخت و حقيقت آية كريمه «كم من فئه قليله غلبت فئه كثيره» را به منصه ظهور رساند. قدرت اعتقاد و نيروي ايمان به ولايت معجزه آفريد و جوانمردان و مجاهدان صديق ولايت را در نبردي نابرابر ياري رساند.
امروز حزب‌الله پيروز است و پيوسته پيروز و سرافراز و با شكوه خواهد ماند. بر ماست كه با لبيك به نداي رهبر فرزانه و عزيزمان كه دفاع از حزب‌الله را بر همگان واجب دانسته‌اند، حمايت مادي و معنوي خود را از دلاوران شجاع لبنان تا پيروزي كامل و نابودي رژيم غاصب و منحوس صهيونيستي ادامه دهيم.
آنچه در ادامه ملاحظه مي‌فرماييد، بخشي از كتاب «انسان كامل مرآت خفيه» اثر اين حقير است كه راجع به توصيف مقام و منزلت رسول ختمي مرتبت، حضرت محمد(ص) مي‌باشد.


مرآت هستي به نور آسماني و فروغ ازلي رسول اكرم(ص) روشن گرديده و كالبد گيتي به روح زلال او جان گرفته است و جهان خلقت به بركت وجود قدسي ايشان به زيور "لو لاك لما خلقت الافلاك"(1) زيبنده شده و كثرات عالم وجود به پرتو الهي محمدي(ص) بر صفحه هستي پديدار گشته است و دايره وجود بر نقطه پرگار جمال محمد(ص)، اين مرآت حقيقت‌نماي تام هستي و صدر‌نشين سرير عظمت و كرامت انسان مي‌چرخد و دارالسلام معرفت رحيميت در مدينه فضايل و خصايل ستوده او قرار گرفته است. اين تمثال مبارك به زينت "اول ما خلق الله نوري؛ نخستين چيزي كه خلق شد نور من بود"(2) مزين شده و سر سلسله خلقت در وجود الهي او مي‌تراود و چشمه‌سار تجلي نور حق بر پهنه هستي او جاري مي‌باشد. او كه نسيم جمالش رحيل عشق به اولياست و نفخه كمالش ساكنان سراي ناسوت را به اوج لاهوت رسانيده است.
خورشيد واحديت الهي در مرآت جهان‌بين محمد(ص) تجلي نمود و تمامي انبياي بزرگوار(ع) از پرتو خورشيد اعظم محمدي(ص) حليه نبوت را بر تن نمودند. و بذر رسالت به دستان ربوبي اين باغبان گلزار هستي در بستر تاريخ پاشيده شد. سلسله وجود از نور روشني ‌بخش محمد(ص) جوشيدن يافت و فيض عالم از روزنه لاهوتي قلب محمد(ص) بر گيتي باريدن گرفت و از رهگذر همين عظمت فرمود: "من هر چند به صورت ظاهر فرزند آدم هستم ولي در عالم معنا مرتبه پدري بر آدم دارم، زيرا فيض حق به واسطه من بر موجودات نازل گرديد".(3) حقيقت فروزان پيامبر(ص) نور آسمان‌ها و زمين است و وجود سراپا مجد و عظمت او و فروغ روح‌ الهيش بر ارض وجود آدمي انوار كمال مي‌گسترد و به شكوفه‌هاي معطر جمال مطلق مي‌آرايد و عرصه خلقت را به پيرايه "آدم و من دونه تحت لوايي؛ آدم و مادون او زير لواي منند"(4) زيبنده مي‌سازد.
اين‌گونه است كه تمام انبياي مكرم الهي(ع) در عالم معنا از گرما بخشي‌هاي شمس تابناك رسول الله(ص) جان گرفتند و سايه اقتدار و شكوه حضرتش بر بوستان نبوت و رسالت گسترانيده شده و گنجينه كمالات و حقايق و معارف توحيدي به عطر شمين محمدي(ص) و شميم دل‌انگيز جمال الهي او مهر و موم گشته است و در اين خارستان ناسوتي گل بي‌رنگ محمدي(ص) جان عاشقان و عارفان حق را از بوي عطر‌آگين حقيقت سرمست ساخته است.
آفتاب شريعت محمدي(ص) در عصر آدم(ع) به طليعه ظهور نشست و شجره طوباي رسالت رسل(ع) در عهد حضرت آدم(ع) كاشته شد و در وجود مقدس خاتم انبيا(ص) تنومند گرديد و به ثمرات كمال‌بخش ولايت و معرفت بارور شد و ديباچه رحمت ربوبي به دلالت "و ما ارسلناك الا رحمه للعالمين"(5) از قاموس جان پيامبر(ص) بر روي خلايق گشوده گشت و اين‌گونه حقيقت انسان از نور پاك محمدي(ص) شكل گرفت و سلسله نبوت انبيا متصل به سرچشمه غدق محمد(ص) گرديد و اين‌‌چنين از شأن و مقام والاي خويشتن رازگشايي فرمود: "انبيا همگي بر دايره نبوت من مي‌چرخند و از چشمه كمالات من بر مي‌دارند و هيچ‌كدام قوم خود را به سوي حق دعوت نكردند مگر از روي متابعت من".(6)
آن زمان كه روح لاهوتي و نور اعظم پيامبر(ص) پا بر عالم ملك نهاد و خوشيد وجودش بر ارض ظاهر طلوع نمود، طاق كسراي نفس فرو ريخت و آتشكده دوزخ دنيا خاموش گرديد و آندم كه حضرتش با براق عشق و معرفت به معراج ذات رحماني نايل شد، به رؤيت اسرار آفاق و انفس مفتخر شد و پروردگار علي اعلا "جل شأنه" حقايق آسمان‌ها و زمين كمال را بر عرش رحماني و قلب سليم حضرتش متجلي ساخت و به تعليم روحاني "شديد القوي" بحر بيكران عظمت و توحيد گرديد و به افق اعلاي كمال مطلق نايل شد و چشمان حق‌بينش حقيقت رحمانيت را در مرآت "سدره المنتهي" به نظاره نشست و آنگاه كه با تأييد رحماني "انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون"(7) به اشارتي به كرامت انشقاق قمر مبادرت فرمود، اوج اتصال و وحدت با حضرت رحمانيت را نماياند و مجمع‌البحرين معرفت رحيمي و كرامت الهي را در وجود كبريايي خويش بهم رسانيد و به نور الهي "من رآني فقد راي الحق؛ كسي كه مرا بيند حق را ديده است"(8) منور شد.
قرآن كريم اين مرآت تمام‌نماي آفرينش كه جامع حقايق ظاهر و باطن هستي و رمز و راز گشايش معماي خلقت در آن نهفته و عصاره عشق و معرفت در آن چكيده است از آستان قدسي روح‌الأمين بر قلب مطهر پيامبر اكرم(ص) نازل شده و والاترين كتاب هدايت انسان به سوي قله قاف ليلي حق بر ام‌الكتاب قلب محمد(ص) متجلي گشته و شعله بي‌دود فاطمه اطهر(س) از خورشيد نوراني محمد(ص) و كوثر رحيمي او از جنت نعيم پيامبر(ص) بر جان كمال‌جويان طريق حق جوشيدن گرفته است و حضرت رحمان خيمه جاودانگي در مزرعه روح و رياحين رسول اكرم(ص) زده است. از اين روست كه سرور كاينات و افضل موجودات كه به حكم "ن والقلم و ما يسطرون"(9) نقش خلقت را بر لوح هستي پديدار نمود، فرمود: "اگر من نبودم هر آينه وجودي ايجاد نمي‌شد و شهودي براي اهل كشف صورت نمي‌گرفت"(10)، اين‌گونه حقيقت وحدانيت در مرآت فردانيت محمدي(ص) ظاهر شد و آيه "و ما رميت اذ رميت ولكن الله رمي"(11) گواه روشن بر تماميت اسم اعظم الله تعالي و جامعيت حقايق و معارف رحيمي در مرآت جمع‌الجمعي پيامبر(ص) گشت. به‌راستي كه حضرتش فروغ محفل اهل بينش است و مسند‌نشين اورنگ آفرينش، ديباچه دفتر كاينات است و ناخداي بحر احديت و نقطه قطب دايره وجود كه مرآت تمام‌نماي الله تعالي و رازدار سر اخفي مي‌باشد. اين سلطان سرير قاب‌قوسين كه متصف به مقام "و هو بلافق الاعلي"(12) و مزين به زينت "مقاما محمودا"(13) گشته بازگشاي رمز احديت و حقيقت سدره‌المنتهي در مقام "او ادني" مي‌باشد.
بارزترين خصيصه رسول اكرم(ص) اين است كه شريعت را با طعم جان‌بخش ولايت و مائده كمال‌افزاي رحمانيت آميخته نموده و ظاهر را به نور باطن منور ساخته و اسلام و تسليم در برابر خداي رحمان را به مأمن ايمان و شهود رهنمون شده است.
اگر حضرت موسي‌ كليم‌الله(ع) پيام‌آور شريعت است و حضرت عيسي روح‌الله(ع) منادي روحانيت و طريقت معنوي است پيامبر اكرم رسول‌الله(ص) را بايد تماميت رسالت و كمال شريعت معرفي كرد. چرا كه ايشان با دو ديده شريعت و طريقت، جامع ظاهر و باطن بوده و مربي و طبيب حاذق جسم و روح انسان مي‌باشد. از اين رو حضرتش به اشارت فرمود: "برادرم موسي را چشم راست نابينا بود و برادرم عيسي را چشم چپ نمي‌ديد و من با هر دو چشم مي‌بينم"(14).
پي نوشت‌ها در دفتر نشريه تجلّی موجود مي باشد.

 


مقالات معنوی استاد

کلیپ های تصویری

گلچینی از مجموعه سخنرانی های عارف هنرمند استاد یعقوب قمری شریف آبادی