پایگاه اطلاع رسانی

عارف صاحبدل، هنرمند و نویسنده فرزانه استاد یعقوب قمری شریف آبادی

به سایت فروغ مهتاب خوش آمدید

سبكباري شرط حصول كمال


عرفان اسلامي، بيان دردآلود قصة هجران و غربت انسان در سرزمين تفتيده و سراب‌گونه عالم ملك و داستان حزن‌انگيز گرفتاري در گرداب ژرف و وحشت‌زاي عالم ناسوت است و تلاش و كوشش پيوسته او براي نجات خويش و ديگران از منجلاب ظلماني «اسفل سافلين» و نيل به ساحل و جزيره امن و امان توحيد و ورود در حصن حصين رحماني حضرت دوست مي‌باشد


مهتاب منير ولايت و صدرنشين سرير فتوت، علي(ع) مي‌فرمايد: «عارف كسي است كه نفس خويش را شناخته است و آن را از هر آنچه موجب دوري و هلاكت آن است، آزاد ساخته و پاك و منزه نموده است».

اشاره:
عرفان ناب اسلامي، حقيقتي است كه پرچمدار آن در عصر حاضر، يگانة دوران، حضرت امام خميني(س) مي‌باشد و آن فيض نوراني و بي‌انتهاي خداي رحمان است كه تنها بر قلب مشتاقان نيل به كمال مطلق و شيفتگان وصول به جمال حق، پرتو‌افشاني مي‌كند.
عرفان ناب اسلامي، معجوني از شريعت محمدي و ولايت علوي است كه به راستي برطرف‌كنندة نيازهاي فطري انساني و پاسخگوي بسياري از سؤالات نسل جوان مي‌باشد.
امروزه به حمدالله شاهديم كه در پرتو نظام جمهوري اسلامي و رهبري‌هاي حكيمانه مقام معظم رهبري، باب تحقيق و پژوهش و دريافت معارف الهي دين مبين اسلام بيش از پيش گشوده شده و راه پيشرفت معنوي جوانان به موازات ساير پيشرفت‌هاي اجتماعي گسترده شده است.


گذر از زندان نفس و رهايي از زنجير تعلقات و پرگشايي و پرواز در آسمان بي‌انتهاي توحيد و عروج از ثري به ثريّا، جز از راه عرفان اصيل اسلامي ميسر نيست. عرفان و معرفت اسلامي يگانه راه رهايي از وابستگي‌ها و رفع حجب و دفع موانع راه كمال و اتصال به معدن و گنجينه عظيم توحيد و برخورداري روح از شكوه قدس حضرت رحمان و بهره‌مندي قلب از حقايق و مقامات عالي معنوي در سايه صدق و اخلاص و عشق به محضر ربوبي خداي رحمان است. عرفان اسلامي، بيان دردآلود قصة هجران و غربت انسان در سرزمين تفتيده و سراب‌گونه عالم ملك و داستان حزن‌انگيز گرفتاري در گرداب ژرف و وحشت‌زاي عالم ناسوت است و تلاش و كوشش پيوسته او براي نجات خويش و ديگران از منجلاب ظلماني «اسفل سافلين» و نيل به ساحل جزيره امن و امان توحيد و ورود در حصن حصين رحماني حضرت دوست مي‌باشد. و اين محقق نخواهد شد، مگر با تأسي به روش حنيف و موحدانه و ابراهيمي حضرات معصومين(ع) و قرار گرفتن در سفينه نجات آنان و تسليم و وابستگي به ذات ربوبي حضرت رحمان. در واقع، عرفان اصيل اسلامي كه سرچشمه‌اي جز آيات بي‌بديل قرآن كريم و سخنان گهربار و شيوه عملي ائمه عصمت(ع) ندارد، مجمع البحرين شريعت و ولايت و جامع اعمال ظاهري و باطني انسان مي‌باشد.
شريعت محمدي(ص) كه آميخته به ولايت علوي(ع) است، عظيم‌ترين طعام انرژي‌بخشي است كه نيازمندي شديد ظاهري و باطني انسان را برطرف مي‌نمايد و زيبنده است به صراحت آية «فلينظر الانسان الي طعامه»(1) در اين خوراك انسان‌ساز و مائدة كمال‌پرور به ديدة‌ تأمل و بينش بنگريم و عصارة كيمياگر آن را به كام دل بچشانيم و به اشارة‌ «و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا»(2) از راه تزكيه نفس و وارستگي از خواهش‌هاي نفساني بر صراط مستقيم الهي گام بنهيم و با تبعيت از آيين حنيف ابراهيم خليل الرحمن(ع) جام تسليم را از شراب طهور عشق و توحيد لبريز ساخته، عقل را منقاد و تسليم سلطه رحماني نماييم: «فليعبدوا رب هذا البيت الذي اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف؛(3) پس بايد پروردگار اين خانه را پرستش كنند؛ همو كه آنان را طعام بخشيد و از خوف ايمني داد». در پرتو چنين بندگي و تجريد و عشق و توحيد به خداي رحمان است كه دل منور به فروغ الهي و روشن به انوار سلامت مي‌گردد و چشم مشاهدت و ديدة قلب به روي جلوه‌هاي معرفت‌بخش ملكوت باز مي‌شود و روح به معراج ذات الهي نائل شده و نقاب از رخساره بي‌مانند و دلرباي ليلي قرآن به كنار مي‌رود.
انسان در مسير عرفان اسلامي و حركت به سوي كمالات، گريزي از شناخت نفس و معرفت به منافع و مضار آن ندارد. نفس انسان بسان موجي است كه از اقيانوس بيكران واحديت الهي سر برون مي‌آورد و به اشارت «إنا لله و إنا اليه راجعون»(4) بدان رجعت مي‌كند و لذا شناخت و بصيرت به موج در واقع عرفان به درياست و نفس هرگاه كه شناخته شود، معرفت به حق هم حاصل آيد؛ زيرا وقتي نفس انسان به سلامت حقيقي رسيد و آگاهي به خصايص و حالات آن پيدا شد، صراط مستقيم الهي و عروة وثقاي رحماني جلوه‌گر مي‌شود و مقصد خداشناسي از رهگذر خودشناسي به دست خواهد آمد: «من عرف نفسه فقد عرف ربه».(5)
آن‌كه خود را شناخت و بر گوهر گرانبهاي فطرت الهي در صدف قلب خويش مطلع گشت، آن را از دستبرد رهزنان و قاطعان طريق مصون مي‌دارد و تنها به يك مبدأ و ملجأ يعني دستان توانمند خداي رحمان تسليم مي‌دارد و اين است دين قيم و حنيفي كه قرآن كريم به پيروي از آن امر مي‌كند: «فأقم وجهك للدين حنيفاً فطرت الله التي فطر الناس عليها لا تبديل لخلق الله ذلك الدين القيم؛(6) پس وجه خويش را براي دين الهي، حنيف و راست گردان؛ فطرت الهي كه مردمان را بر آن آفريد، هيچ تغييري در خلق الهي نيست. اين است دين استوار و درست».
مهتاب منير ولايت و صدرنشين سرير فتوت، علي(ع) مي‌فرمايد: «عارف كسي است كه نفس خويش را شناخته است و آن را از هر آنچه موجب دوري و هلاكت آن است، آزاد ساخته و پاك و منزه نموده است».(7) عارف راستين كسي است كه سبكبار باشد و به دعوت آسماني «ففرّوا الي الله»(8) لبيك گويد. عارف رباني در عين معاشرت با خلايق با پروردگار خويش تنهاست و هر چند در ظاهر ميان مردمان زندگي مي‌كند، اما در باطن دل را از هر چيز و هر كس جدا نموده، فقط با معشوق واقعي خود همنشين است و بس. از دلبستگي به مال و فرزند و عيال و خويشان و هرچه مايه توقف او از حركت معنوي و باعث سنگيني‌اش بر ارض دنيا مي‌شود، خويشتن را آزاد و رها ساخته و رهايي‌اش را در بندگي و تسليم وجه در مقابل او مي‌بيند: «يا ايها الذين آمنو ما لكم إذا قيل لكم انفروا في سبيل الله اثّاقلتم إلي الارض؛(9) اي كساني كه ايمان آورده‌ايد! چه شده شما را، وقتي كه گفته مي‌شود در صراط الهي بگريزيد، بر زمين چسبيده‌ايد».
و چه زيبا فرموده است مصباح هدايت و سفينه نجات،‌ امام حسين(ع) كه: «تمامي چيزهايي كه خورشيد بر آن مي‌تابد در مشرق و مغرب عالم و در دريا و خشكي و زمين هموار و كوه‌ها، همه و همه نزد ولي خدا و اهل معرفت به حق، چون سايه‌اي بيش نيست. آيا آزاد مردي پيدا نمي‌شود كه دست از اين لقمه جويده شده بردارد؟ بر شما جز بهشت و جنت بهايي نيست، پس خود را به غير آن مفروشيد؛ كه هر كس از حضرت حق به دنيا راضي شود،‌ به چيز پستي راضي شده است».(10)
- پي نوشت‌ها در دفتر نشريه تجلی موجود مي‌باشد.


مقالات معنوی استاد

کلیپ های تصویری

گلچینی از مجموعه سخنرانی های عارف هنرمند استاد یعقوب قمری شریف آبادی